Du bör dricka cirka tre liter under ett maratonlopp.

Viktigt att tänka på inför kraftprovet!


Ett maratonlopp över 42 195 meter är ett kraftprov. Ställ inte upp om du inte är helt frisk. Det kan vara farligt att springa om du är förkyld eller känner dig hängig.
Är du osäker på om du ska starta eller ej så kontakta läkare inför loppet.
Du kan också prata med vårt medicinska team som finns vid nummerlappsutdelningen och på Östermalms IP under fredagen och före start på lördagen.


   
Här är viktig information inför ASICS Stockholm Marathon.

Var försiktig – kolla gärna med läkare

Om du tar medicin mot högt blodtryck, tar blodförtunnande medel eller medicinerar för någon annan sjukdom, eller om du har drabbats någon gång av hjärtarytmi, hjärtinfarkt, epilepsi eller något liknande så bör du absolut ta kontakt med din läkare för att få råd och bli medicinskt undersökt så att du får klartecken att det är riskfritt att ställa upp i ett maratonlopp.
Om det på tävlingsdagen råder pressande värme, vilket innebär att maratonloppet blir extra påfrestande, bör du tänka dig för innan du ställer upp om du uppfyller något av ovanstående.
   
Om du veckan inför ASICS Stockholm Marathon haft t.ex. en virusinfektion med feber och muskelvärk eller behandlats med antibiotika för t.ex. halsfluss eller bihåleinfektion, avråder vi bestämt från att ställa upp. Kroppens försvar är nedbrutet av infektionen och kroppens celler har ännu inte återhämtat sig för att orka med en så stor fysisk ansträngning.

Starta inte om du känner dig hängig

Starta inte om du inte är hundraprocentigt frisk!
Även en lättare förkylning kan vara riskfylld i samband med att den bryter ut. Om du på tävlingsdagens morgon har ont i halsen eller känner dig hängig och matt bör du inte starta.
Om du är osäker råder vi dig att uppsöka sjukvårdsupplysningen på nummerlappsutdelningen eller sjukvårdstältet på Östermalms IP före start. Där kan du även få råd om du bör starta eller inte när du drabbats av någon skada.
Har du en stukad fotled, en ömmande smärtsam hälsena, eller ett svullet och värkande knä ska du inte springa ett maratonlopp.

De sista förberedelserna

Kvällen före loppet fyller du i baksidan på din nummerlapp med namn och telefonnummer, samt om du har någon sjukdom eller äter någon medicin. Klipp gärna dina tånaglar och smörj in dina fötter. Ät, drick och sov gott.
Tävlingsdagens morgon äter du en god frukost och dricker ordentligt med vätska. Smörj in dig med en fet salva, t.ex. Vaselin mellan låren och under armarna för att undvika skavsår. Tejpa dina bröstvårtor med t.ex. kirurgtape. Om du lätt får skavsår, använd Compeed eller liknande för att förebygga på de utsatta ställena.

Viktigt att dricka

Under loppet gäller det att ta det lugnt i början och lära känna sitt tempo.
Du förlorar mycket vätska under loppet. Börja dricka redan timmarna före start, gärna sportdryck eftersom du då tillför kroppen salt och mineraler.
Drick på törst under loppet, men du bör dricka en eller två muggar vid var och en av de 17 vätskekontrollerna. Drick omväxlande vatten och sportdryck, det senare ger dig de salter kroppen behöver.

Undvik stora mängder rent vatten, vilket kan leda till farlig vattenförgiftning.
Man räknar med att man behöver c:a 3 liter vätska under ett maratonlopp. Vid löptid över 4 timmar under varma förhållanden behövs extra salttillskott.
Vid ASICS Stockholm Marathon serveras vanligt vatten samt Maxim Hypertonic Sports Drink Lemon/Lime sportdryck vid vätskekontrollerna.
Testa gärna Maxim Hypotonic Sports Drink Lemon/Lime vid dina långpass innan ASICS Stockholm Marathon så att du vet hur magen reagerar på sportdrycken.

Spara på krafterna

Ha gärna en keps eller något annat mot solen om det är varmt. Svalka dig vid de duschar som finns längs banan.
Om det tar emot, sänk tempot och spara på krafterna till slutet av loppet.
Kom ihåg att det inte är någon skam att bryta loppet om du blir trött eller får ont. Anmäl dig då vid någon av sjukvårdskontrollerna utmed banan.

Men framför allt, njut av loppet, stämningen och publiken som hejar fram dig! ASICS Stockholm Marathon är en folkfest! Ha roligt!

Löparhälsa