Banan kilometer för kilometer


Följ med på en tur längs den vackra maratonbanan genom Stockholm. Här är en utförlig beskrivning kilometer för kilometer.
Karta över banan hittar du här.



1. Lidingövägen – Valhallavägen

(efter Skeppargatan)
Med adrenalinet i topp startar vi på breda Lidingövägen och svänger vänster in på Valhallavägen. Eftersom banan efter knappt två kilometer lämnar Valhallavägen på höger sida lär de flesta föredra den högra halvan av gatan.
Lägg märke till: Lidingövägen hette förr Ropstensvägen, då den gick från Ropstens färjeläge (mot Lidingö) till tullen där dagens Karlaplan är beläget.


2. Valhallavägen – Oxenstiernsgatan

(vid Taptogatan)
Valhallavägen lutar snällt lite lätt ner mot Gärdet där högersvängen in på Oxenstiernasgatan leder till banans första backe.
Lägg märke till: Medierna har tagit över det gamla militärområdet. På vänstra sidan tronar TV- och Radiohuset. På höger sida låg förut Journalisthögskolan i det 300 meter långa strukturalistiska kontorskomplexet Garnisonen.

3. Oxenstiernsgatan – Strandvägen

(vid Banérgatan)
En skön nedförsbacke ner mot Strandvägen ger chansen att sträcka ut på benen, men lura dig inte till att bibehålla den högre farten när vägen planar ut.
Lägg märke till: Nu flyter vi fram på klassisk mark, Östermalms vagga. I begynnelsen låg här Vädla by, men på 1400-talet anlades en kungsladugård. Länge kallade man det blivande Östermalm för Ladugårdslandet. Kor betade på fälten och svin bökade på åkrarna, fjärran från dagens ambassadpalats i Diplomatstaden.

4. Strandvägen – Norrmalmstorg

Vi är på väg rakt in till Stockholms hjärta, åskådarleden tätnar. Vi passerar Dramaten. Det är flackt, men med liten risk för sidvind från vattnet. Fortfarande gäller det att hålla igen för att spara krafterna till de tyngre delarna av banan.
Lägg märke till: Det dröjde till Världsutställningen 1897 innan Strandvägen blev framkomlig från Nybroplan till Djurgårdsbron. Paradgatan var innan dess kantad av ruckel. Nybroviken var en stinkande latrin, som ändå nyttjades till att tvätta linne i och till dricksvatten! Viken gick knappt att segla i, fylld med skräp och vrak.

5. Norrmalmstorg – Skeppsbron

(vid Bredgränd)
När vi svänger vänster, in till Kungsträdgården, ökar adrenalinhalten. Den stimmiga publiken, den lätta nedförsbacken, storstadens höga puls – det är en majestätisk känsla att forsa fram!
Plötsligt övergår den folkliga stämningen till monumental storhet. Kungsträdgårdens myller av människor ersätts av Kungliga Slottets vördnadsbjudande silhuett.
Än en gång finns det anledning att besinna sin löpariver. Det själsliga rus som de två senaste kilometerna gett upphov till, kan orsaka en rejäl baksmälla ett par timmar senare om tempot ökat markant.
Lägg märke till: Kungsträdgården är stadens äldsta park, förmodligen anlagd på 1400-talet. Det var länge en lustgård omgärdad av murar. Dessa revs först i slutet på 1700-talet och allmänheten fick tillträde till den kungliga marken.

6. Skeppsbron – Hornsgatan

Söder Mälarstrand har ersatts av Hornsgatan, en av Söders folktätaste gator. Vi är nu mitt inne i Bajenland och på Midnattsloppets långa upplopp innan högersvängen som tar oss bort från Zinken, där Bajens bandylag samlar portföljer om vintrarna.
Lägg märke till: Tack och lov sänktes Hornsgatan för drygt hundra år sen för att bereda väg åt de elektriska spårvagnarna, annars skulle vi få kämpa över Hornsgatspuckeln på vår högra sida, bland keramiken och tavlorna. Längre fram till höger ligger Gamla Bysis, där folk satt häktade i väntan på att någon betalade deras skulder.

7. Hornsgatan - Ringvägen

Söder Mälarstrand har ersatts av Hornsgatan, en av Söders folktätaste gator. Vi är nu mitt inne i Bajenland och på Midnattsloppets långa upplopp innan högersvängen som tar oss bort från Zinken, där Bajens bandylag samlar portföljer om vintrarna.
Lägg märke till: ITack och lov sänktes Hornsgatan för drygt hundra år sen för att bereda väg åt de elektriska spårvagnarna, annars skulle vi få kämpa över Hornsgatspuckeln på vår högra sida, bland keramiken och tavlorna. Längre fram till höger ligger Gamla Bysis, där folk satt häktade i väntan på att någon betalade deras skulder.

8. Ringvägen - Högalidsgatan

När vi lämnar Zinkensdamm bakom oss och fortsätter vänster in på Lundagatan väntar en ny backe upp till en av banans högsta punkter innan en rejäl nedförsbacke tar oss mot Högalidsparken.
Lägg märke till: Högalidskyrkan är ritad av Ivar Tengbom som senare även stod bakom Konserthuset. De 84 meter höga dubbeltornen syns från stora delar av Stockholm - ett bra riktmärke för den som lätt springer vilse.

9. Högalidsgatan - Västerbron

Banans mest fruktade parti. Såväl vägen upp från Söder som backen ner till Kungsholmen kan sättar käppar i hjulen. Ös inte på uppför eftersom det kostar alltför mycket energi. Rulla lätt nerför utan att vare sig bromsa eller klampa sönder låren.
Lägg märke till: Västerbron bjuder på en av Stockholms vackraste vyer. Till höger ligger Riddarfjärden med Stadshusets silhuett och Riddarholmen som minne av stadens första glansperiod. Till vänster, bortom Långholmens grönska, drar den oromantiska Essingeleden över Mälaren. Vattnen är fyllda av båtar av alla de slag.

10. Västerbroplan – Rålambshovsparken

Konsten att klara av långlopp består i att försöka hålla en så jämn ansträngningsnivå som möjligt. Efter att ha låtit andra rusa på uppför, kan du nu lugnt hala in dem igen genom att sträcka ut på stegen. Sista biten, där vägen delar på sig ner till parken, är brantast. Träna i förväg på att landa lätt i branta nedförsbackar annars kan du få problem med låren mot slutet av loppet.
Lägg märke till: Åke Rålamb arrenderade området där parken ligger i början på 1700-talet, men trots att han vräktes fick han ge namn åt området.

11. Norr Mälarstrand

En spegelreflex av den flacka biten på Söder Mälarstrand, men med klar profilskillnad på omgivningen. Inga skraltiga skutor tillåts angöra Norr Mälarstrands bryggor. Blåser det motvind? Låt andra stå i fören!
Lägg märke till: Längst bort tronar Ragnar Östbergs juvelstycke till Stadshus. Det byggdes med omsorg. Tegelstenarna är handgjorda kopior av de stenar som det nedbrunna slottet Tre Kronor byggdes med. De Tre Kronorna, Stockholms symbol, pryder också Stadshustornets topp.

12. Norr Mälarstrand - Tegelbacken

Vi lämnar Kungsholmen för Norrmalm över Stadshusbron till Tegelbacken, trafikkomplexet besjunget av såväl Olle Adolphson som Kent. Förutom meterna ner och upp för Tegelbacken är detta en platt sträcka.
Lägg märke till: När Centralstationen invigdes 1871 flyttades Stockholms mittpunkt från Gamla Stan till Norrmalm. Idag bor 70 000 i stadsdelen, men nästan dubbelt så många jobbar där.



13. Centralen – Norra Bantorget

Gott om folk vid Sveriges mest stressade station. Undvik att hoppa på Arlanda Express på vägen till Norra Bantorget. Sedan väntar Torsgatans som tidigare var rätt så ruffig, men nu anläggs träd längs med det lätta motlut.
Lägg märke till: Norra Bantorget är av tradition arbetarrörelsens hjärta med LO-borgen och högsäte för förstamajtågen. Här finns även Clarion Hotel Sign – Stockholms största hotell med 558 rum – öppnat 2009.

14. Torsgatan – Vasaparken

Snart dags för hipstriga Vasastan. Med en nittiogradig högersväng lämnar vi Torsgatan och kommer in på Odengatan och det planar snart ut. På höger sida ligger Vasaparken.
Ni som njuter av loppet i lugnt tempo får se upp för löparna som spurtar mot mål på sitt andra varv.
Lägg märke till: Innan TV slog igenom drog valdebatterna väldiga folkskaror till Vasaparken. Duellerna mellan Tage Erlander och Bertil Ohlin 1948 och 1952 påstås ha samlat 50.000 åskådare. De hejade på sina favoriter, likt en fotbollsmatch.

15. Odengatan

(från Gästrikegatan till Döbelnsgatan)
Vasastadens svar på den lätta kilometern vid Kungsan. Det är flackt när vi springer förbi den täta publiken vid Odenplan. Sedan bjuds vi på en rejäl utförsbacke. Spara på sprintertalangen till det andra varvet, för efter att ha korsat Sveavägen fortsätter banan i ett lättare motlut.
Lägg märke till: På vår högra sida ståtar Gunnar Asplunds Stadsbibliotek, en världsberömd byggnad som markerar slutpunkten på den klassicistiska epoken. Cylindertoppen på den rektangulära roten påminner om barns lek med klossar!

16. Odengatan – Humlegården

Banan svänger till höger in en kort snutt på Birger Jarlsgatan innan Karlavägen tar vid. Det är helt flackt när vi närmar oss huvudstadens mer fashionabla kvarter. Njut av att få korsa dessa annars så trafikerade gator utan att behöva stanna!
Lägg märke till: Humlegården var Gustaf II Adolfs köksträdgård. Kor leddes fram till 1800-talets slut på Karlavägen till sommarbete på Gärdet. Lungsjuka kom för att dricka direkt från spenarna. Det kallades”mjölkbrunn”.

17-18. Karlavägen

När vi passerat Humlegården svänger inte längre banan till vänster in på Sturegatan och mot Stadion. I stället fortsätter vi på den gamla landsvägen, som bland annat hetat Gröna Vägen. Den omvandlades till ståtlig allé i samband med att Albert Lindhagen ritade om Stockholm 1866.
Ta dig tid att beundra det 20-tal skulpturer som finns uppförda längs med gatan, som "Exalterad Torso", "Levande Malm" och "En Inre Ledning".
Lägg märke till: Strama Fältöversten, norr om Karlaplan, tillkom i början på 70-talet på den tidigare "gropen", som var rena kåkstaden. Karlaplan är inspirerad av Place d'Étoile i Paris och är navet för fem gator. Här låg förut Hökens Port på vars andra sida öppnades Yttersta Mörkret.

19. Garnisonen - Diplomatstaden

De nästan 2500 meterna på Karlavägen avslutas med en högersväng in på Oxenstiernsgatan. Under en kort stund är vi inne på samma sträcka som den tredje kilometern på första varvet. Men vid Berwaldhallen svänger vi till vänster, förbi amerikanska ambassaden och upp mot Diplomatstaden.
Lägg märke till: Vid Diplomatstaden huserade Stockholmsutställningen 1930, som gav upphov till funktionalismen, så starkt avskydd av den dåvarande borgmästaren Carl Lindhagen, att han föreslog ett förbud mot stilen.


20. Djurgårdsbrunnsvägen

En tämligen flack sträcka, som dock kan vara utsatt för vinden eftersom Gärdet breder ut sig på vänster sida och Djurgårdsbrunnskanalen på höger.
Lägg märke till: Engelska Kyrkan, strax efter 19-kmsskylten flyttades hit, bit för bit, 1913, knappt 50 år efter det ursprungliga uppförandet på Wallingatan.

21. Djurgårdsbrunnsvägen – Greve von Essens väg

Maratonbanan skär rakt genom det gröna Gärdets på den enda asfalterade väg som korsar denna stora gräsyta. Mitt på Greve von Essens väg finns en liten puckel. Vägen är helt öppen för vindens nycker. Kom ihåg att du sparar mycket kraft på att springa bakom andra om det blåser mot. Är ni få kan ni hjälpas åt att växeldra och ta vindstötarna.
Lägg märke till: Ladugårdsgärdet var ett exercisfält, i synnerhet under Karl XIV Johans regeringsår i början av 1800-talet.
Fältet har krympt med åren, främst på 1930-talet då bostadshus började uppföras. Mindre blygsamma planer fanns vid förra sekelskiftet, nämligen att bebygga hela Norra Djurgården. Om de förverkligats hade vi fått ett rutsystem med raka gator från Brunnsviken till Kaknäs.

22. Greve von Essens väg – Lindarängsvägen

Halva loppet nås strax efter Borgen som ligger på banans högra sida. Lite längre fram väntar en tvär högersväng in på Lindarängsvägen. Nu bör de flesta tjejer känna igen sig för vi är strax framme vid Tjejmilens start och de två tävlingsbanorna följs åt i nästan tre kilometer. En lättlöpt kilometer.
Lägg märke till: Borgen var Karl XIV Johans lägerplats. Därifrån kunde han övervaka soldaternas manöver på Gärdesfälten. Överhovstallmästaren, greve Gustaf von Essen, deltog gärna i hästtävlingar på Gärdet. Han var faktiskt en av de första som bar jockeykläder i Sverige, redan på 1830-talet.

23. Lindarängsvägen

Lindarängsvägen är en lång rak flack gata med få åskådare. När vägen tar slut svänger banan till höger in i skogen och upp mot Kaknäsvägen och träningsanläggningen för Djurgårdens allsvenska fotbollslag.
Fokusera på hur lätt det känns utan att överdriva farten.
Lägg märke till: Lindarängen låg förr vid en vik av Lilla Värtan, som kom att fyllas igen. Här fanns vid 1800-talets slut Stockholms första hästkapplöpningsbana. Och här byggdes den första (sjö)flyghamnen och i dess hangar så småningom den första konstfrusna isbanan.

24. Kaknäs – Djurgårdsbrunnsvägen

Väldigt lättsprunget är det ner till Djurgårdsbrunnsbron – ännu ett tillfälle att sträcka ut på stegen. Men kom ihåg att det är nästan två mil kvar till mål!
Lägg märke till: 155 meter höga Kaknästornet bjuder på Stockholms bästa vyer, men när man springer nedanför är det lätt att missa tornet! Och vad är väl 155 meter? Vi ska springa 262 gånger längre!
   
   

25. Djurgårdsbrunnsvägen - Manillavägen

Ute på Djurgården blir det jobbigare. Här väntar den långa sega backen upp mot Manillahemmet som följs av en kortare med brantare utförslöpa. Nu får vi kämpa för att bibehålla en harmonisk löprytm.
Lägg märke till: Djurgårdsbrunnskanalen grävdes fram 1834. Den gamla farleden hade tidigare pålats igen, för att hindra skepp från att smita förbi tullen vid Blockhusudden. Väl över bron passerar vi på några hundra meters avstånd Gröndal, Gustaf Frödings sista bostad, på vår vänstra sida.

26-28. Djurgårdsvägen

Efter att ha rundat italienska ambassaden vid Oakhill (lyckligtvis på dess nedre sida) planar vägen ut igen. Nu slipper vi uppförsbackar ända fram till Slussen! Men först springer vi förbi ännu en ståtlig tegelbyggnad på vår vänstra sida, Nordiska Museet på Lejonslätten, innan vi lämnar Djurgården
Lägg märke till: Höger om maratonbanan ligger Skansen. Artur Hazelius idé om ett friluftsmuseum började med några vaxdockor (som föreställde allmogeliv) och växte successivt från enstaka typiska svenska stugor till hela gårdsmiljöer. Här ryms också en djurpark med huvudsakligen nordiska djur. Skansen har fått efterföljare i många andra länder.

29. Djurgårdsvägen – Strandvägen

Det lätta avsnittet kommer precis rätt, två tredjedelar in på loppet är det lätt att misströsta när det kan börja kännas tungt och målet avlägset. Tänk då på att krafterna kan återkomma. En mara består av både toppar och dalar. Och strax tätnar publikleden igen!
Lägg märke till: Här, på Valdemarsöns nordvästra udde, anlade Johan III en djurgård. Favoritnöjet på 1600-talet var att hetsa djur mot varandra.

29–41.

Se 4–16.

42,2 Sturegatan – Stadion

Sista kilometern börjar segt med motlutet på Sturegatan, men den olympiska avslutningen inne på publikfyllda Stockholms Stadion är gloriös. Det målet är värt hela resan, såväl de 42 kilometer som burit dit på tävlingsdagen, som alla träningsmil som våra ben avverkat på vägen till ASICS Stockholm Marathon. Vi gör om det nästa år igen, eller hur?
Lägg märke till: Stadion byggdes till 1912 års olympiska spel. Dessförinnan låg Idrottsparken på samma plats. Stadion är den friidrottsarena i världen där flest världsrekord, 83 för att vara exakt, har slagits genom tiderna. Den internationella stortävlingen Bauhaus-Galan fyller Stadion.