Träning på nio nivåer med marathoncoachen

Vad behövs i träning för att klara ett maratonlopp?
– Ge det tre pass i veckan – mer med högre ambitioner, men börja i tid!

Det säger Anders Szalkai, träningsexperten som i mer än tio års tid utvecklat sitt träningsupplägg för vanliga löpare som vill klara av kraftprovet att springa den klassiska distansen 42195 meter i ASICS Stockholm Marathon.
Till 2018 års lopp finns träningsprogrammen för ASICS Stockholm Marathon på nio olika nivåer.

Tanken är att det ska finnas ett program som passar för löpare på alla nivåer, säger Anders Szalkai.

En anledning till träningsprogrammens popularitet är den varierade blandning löpträning som Szalkai bjuder på. Alla pass är detaljerat beskrivna i betalversionen och träningsmomenten är kopplade till videor som visar hur passet eller övningarna kan genomföras. Det är allt från backträning och långpass till stretching, dynamisk rörlighet och löpstyrka.

– Jag försöker att utveckla programmen efter den feedback som jag får – nytt för i år är att vi har ändrat och löpstrykeövningarna där vi fokuserat mer på benstryka, säger Anders Szalkai.

Med sin akadmiska utbildning, utbildad på GIH, har Anders Szalkais kunskap om träning och fysiologi, men det som gör hans program så unika är den uppföljning och anpassning som han gör och har gjort under de mer än tio åren som programmen utvecklats. Programmen används av löpargruppen TSM Running, Sveriges största löpargrupp med tusen deltagare som alla tränar efter Szalkais program.

inspiration och träningsupplägg direkt i mobilen

Image

FUNKAR I MOBILEN

Detaljerna i träningsprogrammet och instruktionsvideor kan du se direkt i mobilen

sätt upp en målsättning

Det är målet som räknas. Men det kan ta lite olika tid. Fundera på vad du ska ha för tidsambition- Är du osäker så ta hjälp av vår enkla målsättningskalkylator.

välj ett träningsuppägg

Gå till trana.marathon.se och välj träningsprogram. Det finns många olika nivåer, från att springa under 3 timmar till att klara loppet. Du  kan använda doator, läsplatta eller mobil.

upplägg dag för dag

Alla program har ett omväxlande upplägg och träningsmängden ökar efterhand. Du får detaljerade instruktioner för varje träningspass och tillgång till instruktionsvidero för olika träningsmoment.

nå målet 2 juni 2018

Nå ditt mål på tävlingsdagen. Mer än 2000 löpare tränade efter maratonprogrammen 2017. Av dem klarade 90 procent att nå nära eller bätre än sitt mål.

TRÄNA MED TSM-RUNNING

Löpträning tillsammans med TSM Running

Träna tillsammans i Stockholm varje vecka med start i slutet av oktober 2017. Föreläsningar och träningsprogram ingår.

Ett evenemang av Marathongruppen med friidrottsklubbarna Hässelby SK och Spårvägens FK.Marathongruppens överskott går till 100% tillbaka till idrotten. Tillhandahållare av denna webbplats: Marathongruppen i Stockholm AB
Tel: 08-545 66 440 (Måndag–Fredag 9.00–17.00)
ASICS Stockholm Marathon, Box 15124, 167 15 Bromma