Hållbarhetsguiden

för ett hållbart evenemang och en hållbar framtid. 

adidas Stockholm Marathon är Nordens största maratonlopp med 23,500 anmälda löpare år 2025. Årets upplaga blir den 46:e i ordningen, sedan starten för evenemanget år 1979. Loppet startar på Lidingövägen och går i mål inne på anrika Stockholms Stadion, värd för de olympiska spelen 1912 samt den äldsta olympiska arenan i fortfarande aktivt bruk.  

Varje år bidrar adidas Stockholm Marathon med cirka 250 miljoner kronor i turistekonomiska effekter till staden. Det innebär att det är ett av de mest intäktsbringande, årligen åretkommande, evenemangen i Sverige.  

Det är dock inte bara monetärt som adidas Stockholm Marathon gör positivt avtryck. Framförallt driver stora evenemang, i synnerhet motionsevenemang, god hälsa och social samvaro. Idag är löpning mer än bara en träningsform, det är ett sätt träffas och umgås, samtidigt som individen får hälsomässiga fördelar. Och som vi alla vet så börjar ett hållbart samhälle med att vi har hållbara individer.  

Med den här korta hållbarhetsguiden vill vi uppmärksamma dig som löpare på vad vi som arrangör gör för skapa ett så hållbart evenemang som möjligt, vad våra sponsorer och partners gör, samt vad du som löpare kan göra. För att bygga ett ännu mer hållbart evenemang och i förlängingen ett hållbart samhälle gäller det att vi hjälps åt, tillsammans!

Om Marathongruppen, organisationen bakom adidas Stockholm Marathon.  

Marathongruppen är Sveriges största arrangör av motionsevenemang, med ett tjugotal evenemang i sin portfölj. Däribland adidas Stockholm Marathon, Tjejmilen, Vårruset och adidas Stockholm Halvmaraton.  

På Marathongruppen strävar vi efter att skapa evenemang som inte bara inspirerar till fysisk aktivitet, utan också bidrar till en hållbar framtid.  

Genom att sortera avfallet efter våra evenemang, minska användningen av engångsartiklar och se över all vår materialhantering och transportlogistik, tar vi ansvar för vår miljö. Vi arbetar för social hållbarhet genom att skapa en rättvis och jämställd idrott där alla är välkomna, oavsett ålder, kön eller bostadsort. Vårt ekonomiska överskott går tillbaka till idrotten, vilket hjälper till att utveckla framtidens idrottare och främja folkhälsan. Genom att fokusera på fyra av FN:s globala hållbarhetsmål, främjar vi hälsa och välbefinnande, jämställdhet, hållbar konsumtion och produktion samt inkluderande och hållbara samhällen. Tillsammans skapar vi en hållbar framtid för löpning och samhälle. 

Marathongruppen är också en del av branschorganisationen Svenska Motionslopp, vars arbete i grunden bygger på tre hållbarhetsben.  

  1. Miljömässig hållbarhet: Arbetar aktivt för att minska miljöpåverkan från våra motionslopp genom att främja återvinning, minska användningen av engångsartiklar och implementera hållbara lösningar för avfallshantering.

  2. Social hållbarhet: Våra evenemang är inkluderande och rättvisa, där alla är välkomna att delta oavsett ålder, kön eller bakgrund. Vi främjar jämställdhet och mångfald inom idrotten, och skapar en gemenskap där alla kan känna sig hemma. Även publik är välkomna till våra öppna arenor så även om du inte ställer dig på startlinjen själv kan du vara en del av våra evenemang.

  3. Ekonomisk hållbarhet: Allt ekonomiskt överskott från våra motionslopp återförs till svensk idrott, vilket bidrar till att utveckla framtidens idrottare och främja folkhälsan. En nyligen genomförd undersökning visar på att motionsloppen bidrar med 9,5 miljarder kronor i folkhälsoekonomiskt värde årligen.  

Detta gör adidas Stockholm Marathon 2025  

Som arrangör har vi ett stort ansvar i att ge bästa möjliga förutsättningar till både löpare, publik, sponsorer och partners, för att skapa ett så hållbart evenemang som möjligt. Under 2025 lyfter vi följande hållbarhetsaspekter: 

  • Införande av särskilda skräpzoner längs banan. Detta för att minska nedskräpningen mellan vätske- och energikontrollerna, samt att i allra möjligaste mån undvika att skräp som slängs på marken hamnar i våra öppna vatten.  
  • En informationsfilm (på engelska) har tagits fram för att lyfta vårt hållbarhetsarbete och de nya skräpzonerna längs banan.  
  • Hållbarhetsguiden har skapats för att informera och uppmuntra deltagare om hur vi tillsammans skapar ett hållbart evenemang. Har du kommit hit i texten känner vi att den fyllt sitt syfte.  
  • Adidas Stockholm Marathon sätter människor i rörelse året om, inte bara under evenemangsdagen. Träningen inför ska också göras och med våra träningsgrupper TSM får deltagarna möjlighet att förbereda sig hållbart med gemensamma långpass under sex månader fram till loppet. 
  • Vi uppmanar sponsorer och partners till att göra hållbara val. Läs mer här Hållbar partner  
  • Allt överskott från evenemanget går direkt tillbaka till Hässelby SK och Spårvägens FK friidrottsföreningar, klubbarna som tillsammans äger Marathongruppen. (Detta gäller samtliga evenemang hos Marathongruppen). Förutom överskottet ersätter vi ett 60-tal föreningar för funktionärsinsatser på evenemanget. 
  • Social hållbarhet – alla har chans att delta i folkfesten, både på och utanför banan.  
  • I den utsträckning det är möjligt arbetar vi med lokala företag och producenter för vårt material och service som vi köper in. 
  • Vi uppmanar deltagarna till ett miljövänligt resande och att klimatkompensera.  
  • Sopsortering direkt på evenemanget med hjälp av vår partner Sortera.  
  • Lagerhåller, återanvänder och tar hand om vår eventutrustning.  
  • Beslut har fattats om att det inför evenemanget 2026 kommer bli möjligt för deltagare att välja bort t-shirt och medalj vid anmälan (som öppnar redan i maj 2025). 

Vad är klimatutmaningen? 

Med att arrangera ett stort publikt evenemang av det slag som ett motionsevenemang är följer ett antal utmaningar relaterat till framförallt avtryck på miljön. Vi använder och förbrukar mycket produkter och material som behövs för att skapa säkra evenemang för många människor. Produktion och transporter av allt detta är en betydande del av vårt miljöavtryck. Det som dock är den enskilt största utsläppsgenereraren i våra sammanhang är deltagarnas resor till och från evenemanget, särskilt de internationella flygresorna. 

Tillsammans med World Athletics (internationella friidrottsförbundet) har friidrottsrörelsen antagit målet om ”carbon neutrality” till 2030, dvs att vi minskar de utsläpp vi kan påverka och kompenserar för de som vi inte kan få ner till noll. Adidas Stockholm Marathon är ett så kallat World Athletics Label evenemang och med det följer ansvar för att både agera mot målet och att rapportera hur det går. Inför 2025 har vi gjort vår första datainsamling av vårt koldioxidavtryck där vi har använt den metod som World Athletics har utvecklat i linje med The Greenhouse Gas Protocol. Emissionsfaktorerna har i den metoden beräknats på 3 olika standarder som kan appliceras på vår typ av evenemang. Vi har räknat in data i de tre nivåer som ska inkluderas: 

Tre nivåer av koldioxidutsläpp (”scopes”) 

🔹 Scope 1 – Direkta utsläpp 
Utsläpp från egna fordon, maskiner eller anläggningar. 

🔹 Scope 2 – Indirekta utsläpp från energi 
Utsläpp från produktionen av el, fjärrvärme eller kyla som du köper in. 

🔹 Scope 3 – Andra indirekta utsläpp 
Utsläpp från t.ex. resor, inköp, t-shirt, leverantörer, publiktransporter, mat och avfall. 

Adidas Stockholm Marathons totala utsläpp har i vår första beräkning landat på 7,6 ton CO₂e i scope 1 och 2. Ytterligare 2 000 ton genereras i scope 3 exkluderat nationella och internationella flygresor för deltagare. Det finns emellertid en hel del osäkerhet i siffrorna och inför 2025 års mätning kommer vi att ställa kompletterande frågor till både deltagare och partners för att bli mer säkra på vår indata vad gäller resor. 

De utsläppssiffror som under nästa år tas med kommer att höja evenemangets utsläpp med tiotusentals ton då det enskilt största utsläppet genereras av de internationella deltagarnas flygresor. Jämför vi med andra stora motionsevenemang i Sverige ligger vi högre då vi har ca 30% deltagare från utlandet, en betydligt större andel än snittet i branschen. 

 De internationella deltagarna uppmuntras framöver att överväga andra resealternativ som tåg där det är möjligt samt att klimatkompensera för de flygresor som likväl genomförs. När vi har mer säkerställd information om resornas påverkan (inför 2027) kommer vi att undersöka olika alternativ för att bidra till certifierade klimatkompensationsprojekt. 

Partners bidrag till ett hållbarare evenemang 

Läs mer om våra partners bodrag till ett hållbarare evenemang här:

Ditt bidrag till ett mer hållbart evenemang 

Som deltagare i adidas Stockholm Marathon 2025 har du möjlighet att göra aktiva och positiva val som främjar ett hållbart evenemang och i förlängningen ett mer hållbart samhälle.  

Bor du i Stockholm? Genom att välja kollektivtrafik, cykla eller gå till evenemanget, kan du minska koldioxidutsläppen.  

Bor du utomlands och reser långväga? Res hållbart och klimatkompensera om möjligt.  

Tänk efter, före. Köp hållbara och miljövänliga produkter, låna utrustning eller återanvänd det du redan har för att minska konsumtionen.  

Under loppet, släng ditt skräp vid våra skräp- eller vätskestationer. Det är förbjudet, och förenat med böter, att slänga skräp på marken i Sverige och det gäller såklart även under evenemang. Ta inte fler muggar än du faktiskt behöver vid varje kontroll. Använd återanvändbara vattenflaskor (om du har langning längs vägen) och sortera ditt avfall korrekt vid våra avfallshanteringsstationer. Efter evenemanget, återvinn dina nummerlappar och donera dina gamla löparskor och kläder till välgörenhet, om du inte längre är i behov av produkterna. Varje liten handling räknas och hjälps vi åt kommer det att bidra till en stark helhet!  

Beräkna din egen miljöpåverkan med Klimatkalkylatorn och se vad du kan göra för att leva mer hållbart. Tillsammans kan vi skapa ett mer hållbart evenemang och en bättre framtid. Tack för att du är med och gör skillnad! 

Privacy Settings
Youtube
Vimeo
Google Maps