adidas Stockholm Marathons bana 

Välkomna till den nya bansträckning av adidas Stockholm Marathon. Banan är 42 195 meter lång och kontrollmätt enligt de regler som Svenska Friidrotts­förbundet och Internationella friidrottsförbundet fastställt. Nedan finner du bankarta, banprofil, GPX-fil och banbeskrivning kilometer för kilometer.

BANKARTA 2024

Dynamisk karta
GPX-fil

BANPROFIL

Nya banan kilometer för kilometer 

1. Lidingövägen – Valhallavägen/Odengatan
Med adrenalinet i topp startar vi på breda Lidingövägen, intill Östermalms IP. Vi rundar Stadion, där målet hägrar om knappt 42 kilometer. Det gäller att inte svänga vänster av gammal ohejdad vana, utan ta höger in på Valhallavägen. Första kilometerskylten sitter precis innan man kommer in på Odengatan.
Lägg märke till: Lidingövägen hette förr Ropstensvägen, då den gick från Ropstens färjeläge (mot Lidingö) till tullen där dagens Karlaplan är beläget.

2. Odengatan – Sveavägen

En härlig nedförsbacke nedför Odengatan fram till korsningen med Sveavägen, som vi för första gången i Stockholm Marathons historia får beträda över en längre sträcka, nu i riktning mot stadens hjärta.
Lägg märke till: Ta ett djupt och inspirerande andetag vid Gunnar Asplunds Stadsbibliotek på vår högra sida. Det är en världsberömd byggnad som markerar slutpunkten på den klassicistiska epoken. Cylindertoppen på den rektangulära roten påminner om barns lek med klossar.

3. Sveavägen – Kungsgatan/Hötorget

Förbi Grand, som besöktes av Olof Palme den kväll han senare mördades och Adolf Fredriks Kyrkogård, där han ligger begraven, svänger vi höger in på Kungsgatan, vid Konserthuset.
Lägg märke till: Fram till för 150 år sen var Hötorget uppdelat i Månglartorget, där man sålde kött, fisk, grönsaker och blommor, samt Bondetorget med säsongens produkter. På Porterkaféet kostade ett glas porter fem öre och en flaska pickadong (rödvin) 75 öre litern.

4. Kungsgatan – Torsgatan

Vi får bra skjuts i nedförsbacken och slingrar oss genom Vasagatan och Norra Bantorget till motlutet på Torsgatan, de första meterna uppåt på banan.
Lägg märke till: Hästspårvagnar gick från Norra Bantorget över Torsgatan, som 1910 blev den första att beläggas med asfalt, en tidig förberedelse av framtida maratonlopp.

5. Torsgatan – St Eriksgatan
I motsatt riktning mot gamla maratontider beträder vi Kungsholmen med gamla Sportpalatsets 16 våningar på vänster sida. Här byggdes en biograf om 1978 till Polarstudion, där Abba, Led Zeppelin och Ramones spelade in skivor.
Lägg märke till: Högst upp i Palatset hade Bruno Liljefors sin trevåningsateljé där fönstren stod på vid gavel. Målaren utfodrade fåglar med kött och fisk.

6. St Eriksgatan – Scheelegatan

Vi fortsätter mot den historiska maratonriktningen och får njuta av färden ner för Fleminggatan, som avbryts för högersväng in på Scheelegatan och Rådhuset. Det är ett väldigt lättlöpt parti, och bättre ska det bli!
Lägg märke till: Kampen i början på 1900-talet om att få uppföra Rådhuset stod mellan arkitekterna Carl Westman och Ragnar Östberg. Den senare förlorade, men fick i stället ta sig an Stadshuset, som blev Kungsholmens, och hela Stockholms mest välkända silhuett, på Eldkvarnstomten där Rådhuset ursprungligen skulle ha stått.

7. Scheelegatan – Norr Mälarstrand

Ner för Kungsholmstorg är vi inne i en ny nedförsbacke som tar oss till Riddarfjärdens Norra Mälarstrand och tar sikte på Stadshusets tre kronor.
Lägg märke till: Förr gick en osynlig gräns mellan den delen av Norr Mälarstrand som vi nu springer på och den väster om Kungsholmstorg. De som bodde här åkte till exempel skridskor på Riddarfjärden medan lantisarna fick hålla till i Kronobergsparken.

8. Norr Mälarstrand – Vasabron

Vi lämnar Kungsholmen för Norrmalm över Stadshusbron till Tegelbacken, trafikkomplexet besjungen av såväl Olle Adolphson som Kent. Tegelbacken är en av de få rytmbrytarna på en annars rekordsnabb första mil.
Lägg märke till: Längst bort på Norr Mälarstrand tronar Ragnar Östbergs juvelstycke till Stadshus. Det byggdes med omsorg. Tegelstenarna är handgjorda kopior av de stenar som det nedbrunna slottet Tre Kronor byggdes med. De Tre Kronorna, Stockholms symbol, pryder också Stadshustornets topp.

9. Vasabron – Skeppsbron

Vi lämnar Norrmalm efter bara några få meters löpning för att släntra över Vasabron till Gamla Stan, som vi ska runda i stort längs med vattenlinjen, först på Munkbron, längs med tunnelbanan, förbi Mälartorget och Kornhamnstorg, sen över på Skeppsbrosidan, mittemot Skeppsholmen.
Lägg märke till: Stockholms ursprungliga stadskärna har numera inte mer än lite drygt 3000 invånare.

10. Skeppsbron – Stallgatan

Vi springer ut ur Gamla Stan över den helt flacka Strömbron med vy över Kungstrådgården framåt på vår vänstra sida, men tar i stället åt höger för att möta första milskylten på banas andra backe, Stallgatan.
Lägg märke till: Blasieholmen var fram till 1600-talet en ö, som skildes från Norrmalm av Näckströmmen. Vid slaget vid Brunkeberg 1471 flydde danskarna över Näckholmsbron, som brast och många drunknade på sin flykt mot hemvändande båtar.

11. Blasieholmen – Strandvägen
Från Stallgatans krön över Blasieholmen ser vi den första glimten av Nybroviken, som vi når i ännu en nedförslöpa. Med Berzeli Park till vänster om oss vinkar vi till Margaretha Krooks staty utanför Dramaten och ger oss in på paradgatan Strandvägen.
Lägg märke till: Det dröjde till Världsutställningen 1897 innan Strandvägen blev framkomlig från Nybroplan till Djurgårdsbron. Innan dess var den kantad av ruckel. Nybroviken var en stinkande latrin, som ändå nyttjades till att tvätta linne i, och till dricksvatten! Viken gick knappt att segla i, fylld med skräp och vrak. Längst in låg Katthavet där dasstunnorna tömdes. Det är idag Berzeli Park.

12. Strandvägen – Karlaplan

I kapp med Djurgårdslinjens spårvagnar tar vi oss längs med inledningens sista flacka del innan vi svänger in på Narvavägens nästan 600 meter långa alléprydda uppförsbacke med ett par, tre procents lutning. Det är en perfekt plats att träna backe i under våren, i synnerhet som vi ska återvända hit efter nära fyra mils löpning.
Lägg märke till: Oscarskyrkan, invigd 1903, är sprungen ur en arkitekttävling där ett av villkoren var att den inte fick kosta mer än 325 000 kronor. Idag får man inte ens tre kvadratmeter av en bostadsrätt på Östermalm till det beloppet.

13. Karlaplan – Stureparken 

Hämta igen andan på Karlavägen fram till Humlegården, där högersvängen för oss åter uppåt, längs med Sturegatan. Vi har nu snart avverkat alla höjdmeter från vattenlinjen tillbaks upp till Stadion.
Lägg märke till: Strama Fältöversten, mellan Karlaplan och Valhallavägen, tillkom i början på 70-talet på den tidigare ”gropen”, som var rena kåkstaden. Karlaplan är inspirerad av Place d’Étoile i Paris och är navet för fem gator. Här låg förut Hökens Port på vars andra sida öppnades ”Yttersta Mörkret”. I hörnet av Narvavägen och Karlavägen blickade Strindberg ut över omvandlingen av Ladugårdslandet till Östermalm.

14. Sturegatan – Tessinparken

I backen upp till Valhallavägen anar vi Stadions konturer, som alltså passeras efter en knapp tredjedel av loppet. Vi faller inte för frestelsen att bryta om vi är trötta och bär på negativa tankar. Alla har svackor under ett maratonlopp. Vi betar av sträcka för sträcka. Närmast fokus är Gärdet, i änden av Valhalla.
Lägg märke till: Fram till mitten av 1700-talet var Norra Djurgården, på vår vänstra sida vid svängen in på Valhallavägen, inhägnat med staket med grindvakter, hovjägmästare och skogsvakter. Nu är det ett underbart strövområde som gjord för mjuka långpass. Nya Musikhögskolan har uppstått mittemot Stadion. Det är världens näst äldsta med anor från 1771. Här har man fostrat såväl Jussi Björling som Malena Ernman, Birgit Nilsson och Peter Jöback.

15. Tessinparken – Radiohuset

Den gamla inledande delen av maratonbanan, som nu kommer efter 14 kilometer, sluttar lite snällt ner för hela Valhallavägen. Här kan man spara energi, men samtidigt tjäna på att hålla en aning högre snitt än under hela loppet. Högersvängen från Valhallavägen in på Oxenstiernsgatan tar oss uppför en liten backe mot Radiohuset.
Lägg märke till: I Gustav Adolfsparken mellan Valhalla- och Karlavägen genomfördes de första internationella löpartävlingarna 1891. Dicksonpokalen erövrades av den som vann de 1609 kuperade meterna på en trekantig bana på mindre än fem minuter.

16. Radiohuset – Villa Källhagen

Från Radiohuset rinner det ner ordentligt på vägen mot Berwaldhallen och vänster längs med Diplomatstaden.
Lägg märke till: Länge kallade man det blivande Östermalm för Ladugårdslandet. Kor betade på fälten och svin bökade på åkrarna, fjärran från dagens ambassadpalats i Diplomatstaden. Här huserade Stockholmsutställningen 1930, som gav upphov till funktionalismen, så starkt avskydd av den dåvarande borgmästaren Carl Lindhagen, att han föreslog ett förbud mot stilen.

17. Djurgårdsbrunnsvägen
En tämligen flack sträcka, som dock kan vara utsatt för vinden eftersom Gärdet breder ut sig på vänster sida och Djurgårdsbrunnskanalen på höger.
Lägg märke till: Ladugårdsgärdet var ett exercisfält, särskilt under Karl XIV Johans regeringsår under första halvan av 1800-talet. Fältet har krympt med åren, främst på 1930-talet då bostadshus började uppföras. 155 meter höga Kaknästornet bjuder på Stockholms bästa vyer, men när man springer nedanför är det lätt att missa tornet! Och vad är väl 155 meter? Vi ska springa 262 gånger längre

18. Djurgårdsbrunnsvägen – Manillavägen

Väldigt lättsprunget är det ner till Djurgårdsbrunnsbron – ännu ett tillfälle att sträcka ut stegen. Ute på Djurgården blir det jobbigare. Här väntar den långa sega backen med tre procents lutning upp mot Manillahemmet.
Lägg märke till: Djurgårdsbrunnskanalen grävdes fram 1834. Den gamla farleden hade tidigare pålats igen, för att hindra skepp från att smita förbi tullen vid Blockhusudden. Väl över bron passerar vi på några hundra meters avstånd Gröndal, Gustaf Frödings sista bostad, på vår vänstra sida.

19 – 21. Djurgårdsvägen 

Brant ner från Manillas topp och höger in på den längsta enskilda vägsträckan på banan, den lätt böljande Djurgårdsvägen. Efter att ha rundat italienska ambassaden vid Oakhill (lyckligtvis på dess nedre sida) planar vägen ut igen. Nu slipper vi backar ända fram till Slussen! Men först springer vi förbi ännu en pampig byggnad som andas renässans (fast byggd vid förra sekelskiftet) på vår vänstra sida, Nordiska museet på Lejonslätten, innan vi lämnar Djurgården.
Lägg märke till: Två mil in i loppet passerar vi Skansen. Artur Hazelius idé om ett friluftsmuseum började med några vaxdockor (som föreställde allmogeliv) och växte successivt från enstaka typiska svenska stugor till hela gårdsmiljöer. Här ryms också en djurpark med huvudsakligen nordiska djur. Skansen har fått efterföljare i många andra länder.

21 – 23. Djurgårdsvägen – Nybroviken – Strömbron

Det lätta avsnittet kommer precis rätt. När vi har halva loppet kvar kan det börja kännas tungt och målet avlägset. Tänk då på att krafterna kan återkomma. En mara består av både toppar och dalar. Och strax tätnar publikleden igen!
Lägg märke till: Här på nordvästra udden av Valdemarsön (som Djurgården förr kallades) anlade Johan III en djurgård. Favoritnöjet på 1600-talet var att hetsa djur mot varandra.

24. Gamla Stan
Hur många maratonlopp passerar levande slott? Vi gör det på vår 24:e kilometer, där det har funnits slott i över åtta sekler. Det nuvarande är inte ens 300 år och har 660 fönster på sina 1430 rum.
Lägg märke till: Efter branden våren 1697 lyckades slottsarkitekten Nicodemus Tessin d.y. rita det nya slottet på sex veckor. Han trodde att det skulle kunna byggas på sju år, men det tog 57, delvis på grund av Karl XII:s alla kostsamma krig.

25. Slussen – Katarinavägen

Nu ska vi känna på banans nya motlut, en kilometer från Slussen uppför Katarinavägen, som är brantast i början, men sen planar ut med Stockholms Ström bakom våra ryggar. Håll blicken uppe och korta ner stegen. Jaga varken medlöpare eller pulsen.
Lägg märke till: Den första slussen byggdes av holländare på 1600-talet och smordes med smör. Sentida efterföljare ritades av epokernas främsta svenska ingenjörer, Christoffer Polhem på 1700-talet och Nils Ericsson seklet därpå. Nu har vi den femte generationens sluss med Guldbron. Det har alltid varit gott om krogar kring Slussen. Vem saknar inte klassikerna Fläskoset och Mässingstången?

26. Folkungagatan – Magnus Ladulåsgatan

Vi tar oss i riktning WeFo (West of Folkungagatan). Ja, vi har tagit oss in i SoFo, som det heter på mäklarsvenska, och passerar minst tre nedlagda biografer, men desto fler biodynamiska skägg.
Lägg märke till: På mindre än 1500 meter kantas banan av runt 30 restauranger likväl som en av våra 17 energistationer. Du vet att du är på Söder när ett kvarter rymmer såväl Katolska Domkyrkan som Gröne Jägaren.

27. Magnus Ladulåsgatan – Rosenlundsgatan

En ny, flack, sträckning där vi snurrar runt Södra Station med en 90-graderssväng, höger in på Rosenlundsgatan. Du ger väl inte upp och tar pendeln till Centralen, för att hoppa över nio kilometer? Det skulle vi upptäcka på att det saknas mellantider.
Lägg märke till: Innan den första Årstabron byggdes för hundra år sen gick den gamla järnvägen längs med Maria Bangata, från en bank över Årstaviken. Den lever kvar som en gång- och cykelbana som vi springer över nu. Kom tillbaka i september till Stockholm Halvmaraton, så får du springa som på räls under dess artonde kilometer.

28. Rosenlundsgatan – Lundagatan 

Strax börjar loppet i och med att det är dags för den sista tredjedelen. På den nya sträckningen springer vi bara ett kvarter på Hornsgatan. Samla energi för när vi lämnar Zinkensdamm bakom oss och fortsätter vänster in på Lundagatan väntar en ny backe upp till en av banans högsta punkter innan en rejäl nedförsbacke tar oss mot Högalidsparken.
Lägg märke till: I slutet på 1600-talet bodde Frantz Zinck här i blott fem år. Han hade aldrig råd att köpa malmgården vid Tanto. Ändå lever hans namn kvar i Bajenland. Zinken är det grönvita bandylagets hem.

29. Högalidsparken

Vi sicksackar oss fram, lätt neråt, från Högalid (”Höga Backen”) mot Knivsöder. Passa på och ta in energi innan vi ska kliva ut ur Söder.
Lägg märke till: Högalidskyrkan är ritad av Ivar Tengbom som senare även stod bakom Konserthuset. De 84 meter höga dubbeltornen syns från stora delar av Stockholm – ett bra riktmärke för den som lätt springer vilse.

30. Västerbron
På den klassiska banan som rådde i över tre decennier skulle man ta sig över Västerbron två gånger och det dessutom med den än brantare knixen upp från Söder Mälarstrand. Nu har vi en mycket enklare ingång från Långholmsgatan med en hanterbar lutning och allt jämt en bedårande utsikt.
Lägg märke till: Västerbron bjuder på en av Stockholms vackraste vyer. Till höger ligger Riddarfjärden med Stadshusets silhuett och Riddarholmen som minne av stadens första glansperiod. Till vänster, bortom Långholmens grönska, pulserar Essingeleden över Mälaren. Vattnen är fyllda av båtar av alla de slag.

31. Runt Rålambshovsparken
Konsten att bemästra långlopp består av att försöka hålla en så jämn ansträngningsnivå som möjligt. Efter att ha låtit andra rusa på uppför, kan du nu lugnt hala in dem igen genom att sträcka ut på stegen. Träna i förväg på att landa lätt i nedförsbackar annars kan du få problem med låren mot slutet av loppet.
Lägg märke till: Vi är nu tillbaka på Kungsholmen som vi lämnade för 23 kilometer sen vid Stadshuset. Åke Rålamb arrenderade området där parken ligger i början på 1700-talet, men trots att han vräktes fick han namnge parken.

32. Norr Mälarstrand – Scheelegatan
Efter att ha sprungit på Norr Mälarstrands lantligare västra halva viker vi tillbaka till våra första kilometer vid Kungsholmstorg och tar oss backen upp mot Rådhuset.
Lägg märke till: Enligt Lindhagens stadsplan från 1866 som omvandlade Stockholm till en modern stad skulle det ha gått en allé från Norr Mälarstrand till Fleminggatan, samma väg som vi nu tar över Kungsholmstorg.

33. Scheelegatan – Fleminggatan Vi fullföljer stigningen från Riddarfjärden över Kungsholmen genom hela Fleminggatan. Stirra inte på klockan och dra inga slutsatser över att tempot sjunker. Håll frekvensen uppe och ta god tid på dig genom vätskestationerna. Vi är nu inne på sista milen!
Lägg märke till:Kungsholmen kallades i början för Munklägret. Det nuvarande namnet uppstod 1672, men ön fick senare bära öknamnet Svältholmen då fabrikerna och risiga träkåkar eller trånga hyreskaserner präglade tillvaron med Separator på Fleminggatan som landets största industri.

34. Fleminggatan – Torsgatan
Vi tar oss ut från Kungsholmen samma väg som vi kom in på den femte kilometern.
Lägg märke till: Vi svänger höger efter St Eriksplan och får Vasaparken vänster om oss. Här
drog valdebatterna väldiga folkskaror innan tv:n blev en självklarhet i hemmet. Duellerna mellan Tage Erlander och Bertil Ohlin 1948 och 1952 påstås ha samlat 50 000 åskådare som hejade på sina favoriter, likt en fotbollsmatch

35. Torsgatan – Östra Järnvägsgatan
Samma väg som km 4, fast i motsatt riktning. Men efter Norra Bantorget fortsätter vi framåt utan att hoppa på Arlanda Express.
Lägg märke till: Norra Bantorget är av tradition arbetarrörelsens hjärta med LO-borgen och högsäte för förstamajtågen.

36. Centralen – Vasabron
Mer centralt kan det inte bli innan vi far från Norrmalm till Staden Mellan Broarna och upprepar den väg som vi tog efter åtta kilometer.
Lägg märke till:När Centralstationen invigdes 1871 flyttades Stockholms mittpunkt från Gamla Stan till Norrmalm. Idag bor bara drygt 8 000 i stadsdelen varav bara en fjärdedel i citykvarteren på Nedre Norrmalm.

37. Vasabron – Skeppsbron
Se 9.

38. Gamla Stan – – Stallgatan
Se 10.

39. Strandvägen
Se 11.

40. Strandvägen – Karlaplan
Se 12.

41. Karlaplan – Sturegatan
Se 13.

42. Sturegatan – Stadion
Sista kilometern börjar i motlutet på Sturegatan. Men vi tar inte längre den kortaste vägen till Stadion, utan kramar ut de sista nödvändiga meterna i ett kvarter till, fram till Engelbrektsgatan, där det äntligen vänder åt rätt håll. Den olympiska avslutningen inne på fyllda Stadion är överväldigande. Det målet är värt hela resan, såväl de 42 kilometer som burit dit på tävlingsdagen, som alla träningsmil som våra ben avverkat på vägen till Stockholm Marathon. Vi gör om det nästa år igen, eller hur?
Lägg märke till: Stadion byggdes till 1912 års olympiska spel. Dessförinnan låg Idrottsparken på samma plats. Stadion är den friidrottsarena i världen där flest världsrekord, 83, har slagits genom tiderna.

Löparservice i världsklass 

Längs banan bjuder adidas Stockholm Marathon på unik löparservice i världsklass. 

VÄTSKEKONTROLLER 

Totalt har vi 17 vätskekontroller. Vid vätskekontrollerna 1, 3, 12, 14 och 16 serveras endast vatten. Vid samtliga övriga vätskekontroller serveras även sportdrycken Enervit G Sport med apelsinsmak på de första borden. På borden efter serveras vatten.

  1. 3,8 km – Torsgatan
  2. 5,5 km – Fleminggatan
  3. 7,2 km – Stadshuset
  4. 9,5 km – Skeppsbron
  5. 12 km – Karlaplan
  6. 13,7 km – Valhallavägen
  7. 16,3 km – Djurgårdsbrunnsvägen
  8. 18,2 km – Manillavägen
  9. 21 km – Nordiska Museet
  10. 23,3 km – Skeppsbron
  11. 26 km – Magnus Ladulåsgatan
  12. 28,4 km – Varvsgatan
  13. 30,6 km – Rålambshovsparken
  14. 32,7 km – Fleminggatan
  15. 34,5 km – Torsgatan
  16. 37,4 km – Skeppsbron
  17. 40 km – Karlaplan

Muggarna som används vid vätskekontrollerna är bioware och kommer att samlas ihop och efter loppet tas om hand av Sortera. Efter varje vätskekontroll finns stora Sortera säckar uppsatta. Var vänlig och kasta muggarna i dessa säckar.  

ENERGIKONTROLLER 
Totalt har vi 12 passeringar vid energikontroller. Här finns det ätbart, drickbart, salt och sött om vart annat för att hjälpa dig hela vägen in i mål. Energikontroller placeras strax innan en vätskekontroll.

  1. 9,5 km – Skeppsbron – Simply Cola
  2. 13,7 km – Valhallavägen – Bananer
  3. 18,2 km – Manillavägen – Bananer
  4. 21 km – Nordiska Museet – Saltgurka
  5. 23,3 km – Skeppsbron – Simply Cola
  6. 26 km – Magnus Ladulåsgatan – Enervit gel, colasmak
  7. 27,5 km – Hornsgatan – Äppelbitar
  8. 28,4 km – Varvsgatan – Bananer
  9. 30,6 km – Rålambshovsparken – RedBull
  10. 32,7 km – Fleminggatan – Buljong
  11. 34,5 km – Torsgatan – Bananer
  12. 37,4 km – Skeppsbron – Kaffe

 

BESTÄLL LANGNINGSSERVICE: Du kan förbeställa ett langningspaket till adidas Stockholm Marathon genom vår samarbetspartner Enervit. När du bokat ditt paket får du en biljett som du tar med till Enervits monter i adidas Stockholm Marathons expo. Här erhåller du ditt paket och får eventuella frågor besvarade. I år lanserar Enervit sin nya produktserie ”C2:1 Pro”. Den gel som ingår i denna produktserie är den som kommer att serveras på respektive langningsstation. Den innehåller hela 40g kolhydrater och är snäll mot känsliga magar och neutralare i smaken. Läs mer och boka ditt langningspaket här.

Privacy Settings
Youtube
Vimeo
Google Maps