Vecka 25 | Löparen Lisa Ring är bland annat världsrekordhållare i sex timmars löpning på löpband och har vunnit Ultravasan 45, både 2016 och 2018. Här tipsar hon om ett långpass där målet är att nå över maratondistansen så att du kan känna dig trygg, när du passerar den mentalt tuffa 30-kilometersgränsen under loppet, att du har klarat ännu längre distanser under träning. Du får känna hur det är springa när du är riktigt trött (du simulerar alltså slutet av ett maraton). 

För ett maraton i oktober är perioden april till mitten av juni en bra grundperiod med tröskelpass, mycket mängd, styrka och långa varierande långpass. Alla har olika vägar till framgång på maraton, men ett upplägg som har funkat för Lisa är att springa långpass på 45-50 kilometer eller 30-60 minuter längre än tänkt sluttid på maratonloppet. Testa att lägga in det överlånga långpasset som ett avslut på grundperioden, innan du vilar och sen går vidare till en mer tävlingsspecifik period med intervallpass och träning i maratonfart.

Följ Lisa på Instagram @lisaspring93 eller @lisasleendecoaching

Upplägg

45-50 kilometer i cirka 1 min/km långsammare än tänkt maratontempo. Försök att springa i ett jämnt tempo hela vägen. Sätt upp en plan kring hur du ska få i dig tillräckligt med energi, vilken utrustning du ska ha samt vilka mentala knep du behöver ta till. Tänk gärna energi var 30:e minut eller ”en mil i taget”. Du ska komma ännu starkare ur en maratongrund i lugn i att maraton inte behöver vara så himla långt.
 
Ha roligt och njut av allt du kommer få uppleva både fysiskt och mentalt! Vila ordentligt efteråt innan du börjar fokusera mer på fart igen. Spring gärna med sällskap en vacker och varierad runda. 

Lycka till!

TILLBAKA TILL VECKANS MARAPASS
OM ASICS STOCKHOLM MARATHON 2021