I samarbete med ASICS

Vecka 26 | ASICS FrontRunner-medlemmen Jesper Lundberg vann herrklassen i den virtuella upplagan av ASICS Stockholm Marathon 2020. Här tipsar han om ett favoritupplägg som gör honom loppredo, med långa intervaller som växlar från maraton- ner till 5-10-kilometersfart. 

I sin maratonträning lägger Jesper stor del av intervallerna runt maratonfart och med rätt hög totalvolym. ”Men jag gillar även att lägga in pass där farten är lite högre för att få maratonfarten att kännas ännu mer kontrollerad och för att kunna ’ta ut steget’ och värva lite snabbare muskelfibrer”, säger Jepser. Det här passet körde han tre dagar före ASICS Stockholm Marathon Virtual Edt i höstas. Det var en chansning som funkade – men något Jesper inte skulle rekommendera och kanske inte göra själv igen så tätt inpå loppet då det är ett relativt tufft pass.

Följ Jesper på Instagram @jeppeluuundberg

Mer om Jesper på hans ASICS FrontRunner-sida

UPPLÄGG

Uppvärmning

Jogga lätt i 2-3 kilometer. Kör lite löpskolning och rörlighet genom att till exempel svinga benet fram och tillbaka. 

Intervaller

2 kilometer (lite snabbare än maratonfart), sen direkt på 1 kilometer (någonstans mellan 5-10-kilometersfart följt av 1 kilometer joggvila. Upprepa serien totalt fyra gånger. 

Nedvarvning

Nedjogg i 2-3 kilometer

”Farterna för mig är inte skrivna i sten, jag försöker alltid att vara lyhörd på dagsformen för att justera farterna, och det kan vara åt bägge håll”, säger Jesper.

Lycka till!

TILLBAKA TILL VECKANS MARAPASS
OM ASICS STOCKHOLM MARATHON 2021